Det store forløb

På denne aktivitet skal I lære om Forløbstanken, som er et projektledelsesværktøj, som er bredt anvendt i Det Danske Spejderkorps. Det er rimelig ligetil og simpelt, og derfor er det også anvendeligt i stort set alle projekter.

I skal dog lære om det på en lidt anderledes måde, som vi håber at I vil finde sjov. Så I skal arbejde konkret med Forløbstanken som metode og så har vi lavet nogle konkrete benspænd, som I vil komme til at høre om senere.


Forløbstanken

Forløbstanken er en metode til at gennemføre projekter. Metoden består af fire faser: idegenerering, planlægning, udførsel og evaluering. I løbet af et projekt skal man gerne nå igennem alle faser.

Erfaringer fra et tidligere projekt kan tages med i det næste forløbs idegenerering. Forløbstankens proces stopper derfor ikke nødvendligvis efter evalueringen, men kan ses som en cirkulær proces, da erfaringer tages med til det næste projekt.

Inden man går i gang, er det en god ide at sørge for at projektet er defineret, så man ved hvad det er for en opgave eller problemstilling man skal løse.

Idégenerering

Denne fase går ud på at skabe den idé man kan bruge til at komme videre i sit projekt. Der er mange måder man kan idégenere på. Fælles for alle metoderne er, at det i starten ikke er særlig vigtigt, hvor konkret man er. Det gælder om at skabe idéer, ikke planlægge.

Dog skal man til sidst i fasen huske at finde ud af om ens idé kan lade sig gøre. Med andre ord skal man til sidst have et koncept på plads.

Planlægning

I denne fase bliver man konkret. Det er her man går i detaljen og ideen bliver  mere håndgribelig. I denne fase er nøgleordet hvordan. Man lægger tidsplaner, finder ud af hvilke materialer man skal bruge, kigger på hvor mange mennesker man skal bruge til at afvikle projektet. I denne fase er det også vigtigt at man fordeler de opgaver og ansvarsområder der måtte være under udførelsen af projektet. Med andre ord, hvad skal der til for at I kan gøre jeres idé til virkelighed?

Udførsel

I denne fase løber projektet af stablen, og opgaven udføres efter den plan der er lagt i den foregående fase. I denne fase er det vigtigt at man holder sig til den lagte plan.

Skrider denne skal man ikke panikke, men i stedet revurdere og handle, sådan at man bliver i stand til at afslutte projektet på en god måde.

Evaluering

I denne fase er projektet sådan set færdigt. Evalueringen er dog en af de vigtigste faser, da det er her man finder ud af “hvad der gik godt” og “hvad man skal gøre bedre til næste gang”. Det kan gøres på flere måder, men noget af det vigtigste er aldrig at sige “Hvad gik dårligt?” men i stedet sige “Hvad kan vi gøre bedre næste gang?” fordi man på den måde er konstruktiv og undgår at hænge fast i  det negative. Den læring man får ud af evalueringen, kan man bruge til at reflektere over og handle på, således at det hjælper en med at skabe et bedre projekt næste gang.


Metoder til idégenerering

Oppefra og ned:

Man starter med at blive enige om/idegenere på, hvad man synes spejderne/gæsterne skal have ud af at opleve ens aktivitet, altså hvad formålet med aktiviteten er og gerne hvorfor det skal være formålet.

Dernæst skal man snakke om hvordan eller hvilke typer af aktiviteter, som kan opfylde/realisere ens formål.

Herefter kan man begynde at komme med konkrete ideer til aktiviteter, der opfylder ens formål og tilgang.

Send den videre:

Alle starter med en post-it note, som de skriver 1 idé ned på. Derefter sender man sin note videre (med eller mod uret) og den som modtager noten læser ideen og tilføjer deres inspiration af ideen på noten, som så sendes videre igen.

Dette fortsætter indtil noten har været forbi alle patrulje medlemmer.

Omvendt Brainstorm:

Alle skal byde ind med deres dårlige ideer, hvor dårlige ideerne er skal ikke vurderes, man skal KUN komme med de dårligste ideer man kan komme på.

Herefter snakker man om, hvordan man kunne gøre de dårlige ideer bedre.


Værktøjer til planlægning

5-trinsraket:

Overvej de 5 punkter i raketten

  • Målformulering:
    Hvad er formålet med aktiviteten? Hvad vil I have ud af aktiviteten? Hvilke opgaver skal løses for at aktiviteten bliver realitet?
  • Interessentanalyse:
    Hvilke personer kan påvirkes og hvem skal der derfor tages hensyn til i planlægningen?
  • Estimering og ressourcestyring:
    Hvad skal der til  for at vi kan lave vores aktivitet? (mandskab, materialer, tid)
  • Risikoanalyse:
    Hvad kan gå galt? Og hvad gør vi, hvis noget går galt?
  • Organisation:
    Hvem er ansvarlig for hvad?

Overvej målgruppen for aktiviteten:

Tænk over hvem der skal ud på jeres aktivitet og hvilke ting de vil synes er sjovt at lave, samt hvilke ting de kan finde ud af.

Test

Gennemlev/test aktiviteten og find ud af hvilke ting, I ikke har planlagt hvordan skal foregå.

Plan B

Lav en plan B, eller overvej, hvordan aktiviteten kan laves om, hvis der går noget galt.


Materialeliste

For at kunne udføre et velplanlagt projekt, er det vigtigt at have styr på hvilke materialer og hvor mange der skal bruges.

Her er en materialeliste over det teamet har tilgængeligt som I kan bruge. Husk det skal deles mellem alle patruljerne.

Følg os her: